Perinteisiä kotikonsteja vilustumista vastaan

Nenä valuu, kurkku tuntuu karhealta ja kehoa kolottaa. Huomaat vähitellen vilustumisen ensimerkkejä. Kuulostaako tutulta? Meillä on vinkkejä siihen, kuinka voit käyttää luonnon omia keinoja vilustumisen ja sen oireiden hoitamiseen ja vastustamiseen 😊.

Ehkäise vilustumista pesemällä käsiä!

Sekä vilustuminen että influenssa ovat virusten aiheuttamia. Valitettavasti vilustuminen tai influenssaan sairastuminen tapahtuu hyvin helposti, koska ne leviävät pisaratartuntana. Viruspisarat pääsevät kehoon esimerkiksi hengitettäessä tai käsien välityksellä suuhun ja limakalvoille.

 Olemme päivittäin kosketuksissa mikrobien kuten virusten ja bakteerien kanssa esimerkiksi bussinistuinten, ovenkahvojen, rahan, lelujen tai pankkiautomaattien kautta. Näin mikrobit päätyvät käsiimme. Bakteerit voivat aiheuttaa esimerkiksi angiinaa.

Siksi hyvä käsihygienia ja kasvojen koskettamisen välttäminen on erittäin tärkeää tartunnan ehkäisemisessä. Virukset ja basillit peseytyvät pois yksinkertaisesti saippualla ja vedellä.

Noudata seuraavia ohjeita saadaksesi mahdollisimman puhtaat kädet:

1.     Kastele kädet huolellisesti ja sulje hana.

2.     Hiero saippuaa puhdistamalla sormien välit, kämmenselät, kynnenalukset ja sormusten alueet huolellisesti.

3.     Hiero saippuan. 20–30 sekunnin ajan, jotta kädet ovat varmasti puhtaat.

4.     Huuhtele kädet ja pyyhi ne kuiviksi huolellisesti pehmeällä käsipyyhkeellä.

Virkistävä Käsisaippua
Kosteuttava Käsisaippua
Rauhoittava Käsisaippua

Kuivat kädet?

Vältätkö ehkä huomaamattasi käsien pesua, koska pelkäät käsien kuivumista? Pese käsiä kuitenkin mieluummin hieman liikaa kuin liian vähän. Käytä käsivoidetta säännöllisesti päivän aikana hoitaaksesi käsiä ja pitääksesi ne pehmeinä. N.A.E:lla on kolme vegaanista ja ympäristösertifioitua kosteuttavaa käsivoidetta, joilla on erilaisia ominaisuuksia. Delicatezza rauhoittaa, Freschezza raikastaa ja Idratazione kosteuttaa intensiivisesti.

Vinkki: pidä käsivoidetta aina ulottuvillasi yö- ja työpöydällä, jotta muistat kosteuttaa käsiäsi 😊.

Virkistävä Käsivoide
Kosteuttava Käsivoide
Rauhoittava Käsivoide

 

Lieventäviä ja ehkäiseviä kotikonsteja

Italialaiset ovat tunnettuja yrttirohdoistaan, jotka ovat kehittyneet kotitalouksissa sukupolvelta toiselle vuosisatojen aikana. Olemme koonneet muutaman reseptin, jotka voivat auttaa lieventämään pahimpia vilustumisen oireita.

Salviaa kurkkukipuun

Salvia sisältää runsaasti antioksidantteja, jotka auttavat mm. neutralisoimaan vapaita radikaaleja. Sen sanotaan myös vähentävän syöpään sairastumisen riskiä, puhdistavan kehoa haitallisista aineista, rauhoittavan vatsaa, tappavan bakteereja ja parantavan vastustuskykyä. Perinteinen italialainen kotikonsti kurkkukivun hoitoon on tuoreista tai kuivatuista salvianlehdistä valmistettu virkistävä tee.

1.     Kiehauta 2,5 litraa vettä ja anna jäähtyä, kunnes se on korkeintaan 80-asteista.

2.     Sekoita veteen 2–3 rkl tuoretta salviaa tai 2–3 tl kuivattua salviaa ja anna hautua 10 minuuttia.

3.     Juo tai kurlaa teetä kurkussa lievittääksesi kurkkukipua.

Inkiväärishotti – suosikki täynnä antioksidantteja

Inkivääriä ja sitruunaa sisältävä shotti on erinomainen keino vahvistaa kehon vastustuskykyä ja soluja 😊.

Virkistävä sitruunamehu sisältää runsaasti C- ja B-vitamiinia, rautaa, kalsiumia ja magnesiumia. Nämä vitamiinit suojaavat sinua viruksilta ja bakteereilta.

Inkivääri taas sisältää mm. gingeroleja, tehokkaita antioksidantteja, jotka auttavat vastustamaan tulehduksia ja bakteereja. Valmista teetä kerralla kannullinen, niin voit säilyttää sitä jääkaapissa jopa 2 viikkoa.

1.     Kiehauta 1 litra vettä ja anna jäähtyä, kunnes se on korkeintaan 60-asteista.

2.     Kuori ja raasta 200 g inkivääriä

3.     Purista ulos 2 sitruunan mehu

4.     Sekoita yhteen ja anna hautua 20 minuuttia.

5.     Säilö sekoitus pulloon ja säilytä kylmässä

Valkosipulia vastustuskyvylle

Jokaisella italialaisella isoäidillä on keittiössään valkosipulia etenkin flunssakaudella tulehdusten vastustamiseen ja vastustuskyvyn vahvistamiseen. Runsaasti A-, B- ja C-vitamiinia sisältävä valkosipuli on parasta syödä raakana ilman kuumentamista, jotta kaikki sen hyvät ominaisuudet säilyvät.

Tuoreiden valkosipulinkynsien puristaminen, hienontaminen tai pureskeleminen aiheuttaa kemiallisen reaktion, joka vapauttaa antibakteerista allisiinia. Alla olevassa reseptissä neuvotaan, kuinka voit nauttia terveellisestä valkosipulista italialaiseen tapaan 😊.

1.     Kaada hieman oliiviöljyä vatiin tai pieneen kulhoon

2.     Ota 1–2 valkosipulinkynttä ja purista valkosipulinpuristimella tai hienonna morttelissa

3.     Voit myös pilkkoa mukaan hieman aurinkokuivattuja tomaatteja, jos haluat voimakkaamman maun.

4.     Sekoita oliiviöljyyn ja levitä suosikkileivällesi, ripottele päälle hieman sormisuolaa ja nauti.

You might like the following stories